Gdansk- lomatunnelmia

Kesälomia odotellessa otimme varaslähdön ja lensimme Gdanskiin. Ihastuin ja ehkä vähän rakastuinkin...

Se taisi olla tammikuu, kun nettiä selaillessa pärähti aivan huippuhyvä tarjous Norskin lennoista Gdanskiin Puolaan. Minähän olen aina ostamassa (ainakin etsimässä) lentoja joka paikkaan, mutta tällä kertaa jopa mies havahtui tarjoukseen ja kaivoi heti kuvettaan ja tokaisi " no osta sitten". Onhan se hyvä tarjous,  jos alle satasella matkalaukkuineen päivineen pääsee kolmen hengen perhe matkaan niin sitten kyllä lähdetään. Ja mikä ihaninta, oli taas jotain hauskaa mitä odottaa ja meille täysin uusi maa ja kaupunki.

Itselle herätys oli aika rapsakka lähtöpäivänä, kun noin viisi tuntia aiemmin olin kotiutunut ala-asteen luokkakokouksesta. Vielä piti aamulla iskeä loput tavarat kassiin ja sitten lähdettiin. Lensimme Turusta, joten onneksi ei tarvinnut lentokentälle saapua useita tunteja aiemmin ja matkaankin meni autolla vartti. Neitiä hieman jännitti ja väsytti, mutta koneeseen päästyään alkoi jo helpottaa.

Perille päästyämme olimme hankkineet bussiliput etukäteen, joten helpotti mukavasti hotellille pääsyä. Olimme päätyneet valitsemaan tutun Scandic-ketjun sen sijainnin ja hinnnakin vuoksi. Hotelli sijaitsee sopivasti rautatieaseman kupeessa, joten pääsee helposti paikallisjunalla lähikaupunkeihin. Olin lukenut etukäteen, että Gdansk on pieni ja muutamassa päivässä "nähty".

Ensimmäisenä päivänä ei hotellilla tullut kauaa kuhnailtua, vaan heti mukavat kengät jalkaan ja kävelemään kaupungille. Vanha kaupunkin sijaitsi hotellimme "takana" hyvin lyhyen matkan päässä. Ihanstui arkkitehtuuriin ensi silmäyksellä. Aivan ihania taloja ja värejä. Talot ovat myös hauskan kapeita. Pujahdimme myös kurkistelemaan kirkkojen sisälle. Neiti kuvaili äidin kännykällä ja oli hyvin innoissaan (ainakin kuvaamisesta).

Kevät oli jo Gdanskissa edellä. Kirsikkapuut olivat juuri puhkeamassa kukkaan ja kesäkukkaisia oli istutettu ruukkuihin ja puistoihin. Lomalle sattui hieman ikävästi tylsät kelit, mutta onneksi aurinko pilkahteli sopivin väliajoin, koska vietimme ulkona paljon aikaa.  Gdanksin katuja tuli käveltyä ensimmäisenä päivänä ristiin rastiin. Kävimme syömässä Hard Rock Cafessa. On tullut vierailtua kyseisessä ketjussa ympäri maailmaa, joten pakkohan se oli nytkin testattava. Hyvää oli tottakai.

Koska perheen kesken oltiin lomailemassa, otettiin neidin toiveet ja tarpeet huomioon. Matkakohteina oli Gdansk Zoo, jossa pääsimme kurkistelemaan eläin elämää. Kävellessämme eläintarhan porttia kohden kuulimme isä leijonan hieman haukottelevan. Jestas mikä ääni! Kuinkahan kovalta se sitten kuulostaa, kun on tosi toimet ja taistelut menossa, huh. Eläintarha oli ihan mieluisa matkakohde, mutta aina sitä pohtii häkissä elävien eläimien elämään ja onkohan heillä tarpeeksi tilaa elää. Lapsiperheille paikkana kuitenkin kiva. Eläintarhaan pääsee myös helposti paikallisjunalla alle kahdella eurolla.

Yhtenä päivänä käväisimme myös Gdyniassa, joka on yksi Puolan satamakaupungeista. Fiilis ja rakennukset ovat aivan eri maata kuin Gdanskissa. Ei tullut paljoa taloja ihasteltua. Kävelimme muutaman kilometrin rautatieasemalta rantaa kohden, jossa oli Gdynian akvaarium. Hetken jo luulin olevani jälleen töissä, kun samaan aikaan oli muutama päiväkoti- ja koululaisryhmä kiertämässä, koska meteli oli sen mukainen. Paikkana akvaarium oli kuitenkin kiva. Ei hirveän suuri kooltaan, mutta jos siellä päin liikkuu niin suosittelen poikkeamaan. Meillä neiti oli aivan haltioissaan. Ei ne lapset niitä paikkojen kokoja katselekkaan.

Ja löytyihän sieltä upea hiekkaranta ja jättisuuri leikkipuisto. Mitä sitä lapsi lomallaan muuta kaipaisi. Puistoja olisi ollut enemmänkin, mutta ne kelit (murahtelua). Paikkoja jäi vielä näkemättä ja kokematta, joten lähtisin vielä uudelleen samaiseen kaupunkiin, mutta seuraavaksi ajankohta voisi oli keskellä kesää. Sopotissa, vain vartin päästä Gdanskissa, on upeat hiekkarannat, jos kaipaa rantalomaa.

Ainahan tuo reissaaminen nostattaa matkakuumetta, mutta tämän kesän projekti on terassi. Suurempia reissuja ei ole siis tälle vuodelle tiedossa (ellei lotossa voiteta)

TOP 5 Miksi Gdansk?
  • edulliset lennot
  • edulliset hotelliyöt
  • edullinen ruoka ja juoma
  • edullisia vaatteita ostoskekuksissa
  • edullista liikkua junalla ja taksilla
Oikein mukava ja edullinen matkakohde ja kaunis kaupunki!

2 kommenttia

1. Heips! Uusi lukija ilmoittautuu :)
    Me myös suunnittelimme reissua Gdanskiin kevään aikana, mutta se sitten syystä tai toisesta jäi toteuttamatta. Mutta kyllä mä tuon kaupungin vielä haluan nähdä ja nämä sun kuvat taas nostatti matkakuumetta, joten ehkäpä sitten ensi keväänä otamme kohteeksi tämän kaupungin.

1. Voi ihana juttu ja tervetuloa <3 Gdansk oli kyllä kaunis kaupunki. Suosittelen lämpimästi sinne matkustamista, mutta ehkä tosiaan myöhemmin kesällä, jotta ilmat ovat varmemmat ja lämpöisemmät.