Paris is Always a Good Idea

"Olisko siistiä kadota viikonlopuksi jonnekin?", kysyi rakas ystäväni reilu puolisen vuotta sitten. Siitä se ajatus sitten lähti ja unelmista tehtiin totta. Matkasimme syyskuun puolessa välissä Pariisiin pidennetylle viikonloppureissulle ihan vain tyttöjen kesken.

Upeasta Pariisin matkasta on vierähtänyt kohta parisen kuukautta, mutta sen voimalla on jaksettu puurtaa energiaa syövän töiden parissa. Tuntui kuin suoraan töistä minut sinne olisi vietykin. Kävin pusertamassa aikaisen aamuvuoron ja puolen päivän aikaan kaahasin kotiin ja vaihdoin matkakamppeet niskaan. Pakkaaminen oli tehty jo edellisenä päivänä, koska lentävä lähtö oli tiedossa. Viiden aikaan illasta starttasi lentokone ja illalla ihasteltiin jo Eiffelin valoja.

Olen ollut viimeksi Pariisissa 2006 mieheni ja kummityttömme vanhempien kanssa. Se oli se kuuma juhannus kymmenen vuotta sitten. Sää ei tällä kertaa ollut ihan niin helteinen, mutta tunnelma on kyllä ainakin yhtä korkealla. Työpäivän ja lennon jälkeen seikkailimme väsyneinä hotelliimme ja päätimme, että valloitus aloitaan reippaina aikaisin aamulla heti seuraavana päivänä.

Lauantaiaamuna nautiskeltiin hotellin maukas aamupala ja suunniteltiin päivän kulkua. Päätimme suunnata aivan ensimmäiseksi Eiffel-tornille. Huipulla tuuli ja oli sateista, mutta näkymät olivat silti aivan upeat. Jonot olivat aika hurjat turvallisuus syistä. Ainakin kolmen läpivalaisun ja turvatarkastuksen jälkeen pääsimme ylös vievään hissiin. Rennolla asenteella ja kiireettömyydellä jonotus ei tuntunut haittaavan. Tähän oli etukäteen varauduttukin.

Olimme pohdiskelleet yhdessä kohteista mitä haluaisimme Pariisissa nähdä. Viime kerralla oma visiitti oli niin pikainen, että tuntui kaiken olevan näkemättä. Eiffel oli tietysti listalla. Yksi toiveistani oli Moulin Rouge. Toki vain ulkopuolinen ihailu riitti kyseiselle paikalle.

Molempien toivelistalta löytyi myös Riemukaari. Meille sattuikin hauska tuuri, kun palomiehet juhlivat omaa ammattikuntaansa suuren marssin kera juurikin Riemukaarelle. Champs Elysee täyttyi juhlapukeisista palomiehistä ja yleisökin lähti mukaan marssiin kunnianosoituskierrokselle.

Champs Elysee on kyllä shoppailijan paratiisi. Pienellä budjetilla matkatessa kiersimme suosiolla Louis Vuittonin ja monen muun merkkiliikkeen hieman kauempaa. Uskaltauduimme kuiten Disney-kauppaan sisälle. Neidille löytyi matkatuliaisia ja jokunen joululahjakin. Meillä kun rakastetaan tuota Lumikkia ja se on sen verran Old School, että Suomesta ei niin paljon Lumikki-juttuja löydy. Frozen on selkeästi vienyt voiton prinsessojen kesken. Pariisissa onneksi tykätään myös Lumikista.

Illan hämärtyessä kävelimme jälleen Eiffelin läheisyyteen. Nautimme kulmakahvilassa lämpöiset kupit kaakaota ja teetä sekä ihailimme alkavaa valoshowta. Valoshown jälkeen suuntasimme hotellille. Jalat alkoivatkin olla aika arat koko päivän kävelyn jälkeen. Tarkastuksen jälkeen saldo olikin jalkapohjissa kaksi rakkoa minulla ja ystävälläni viisi. Kunnon yöunet ja lepo tekivät terää ja seuraavana aamuna teipattiin molempien jalat uuteen nousuun.

Olimme päättäneet, että jotain jännittävää piti tämän matkan aikana kokea ja päädyimmekin Notre Damen sijaan jonottamaan Pariisin Katakombeille. Se olikin aikamoinen kokemus. Yli kahden tunnin jonotus oli sen arvoinen. Katakombi on maanalainen käytävien ja huoneiden verkosto, jota on käytetty hautapaikkana. Luiden keskellä käveleminen kieltämättä loi hieman jäätävän tunnelman, mutta paikka ei tuntunut pelottavalta. Ehkä siksi, että paikan historiaan ei kuuluneet veriteot, vaan luita alettiin keräämään hygienia syistä sieviin riveihin kaupungin alle. Suosittelen käymään, jos Pariisiin olet menossa!

Syömisen ja pienen sulattelun jälkeen suuntasimme Notre Damelle. Jono oli aika surkea näky ja toiseen kahden tai kolmen tunnin jonotteluun emme enää samalle päivälle ryhtyneet. Ihailimme siis upeaa katedraalia vain ulkoapäin. Tämä jäi siis vielä seuraavaan kertaan, jos Pariisin vielä jonain päivänä palaan.

Latinalaisten kortteleiden keskeltä löysimme Pantheonin. Alkujaan Pyhän Genevieven kirkoksi rakennettu Pantheon toimii nykyään Ranskan suurmiesten hautapaikkana.

Pantheonin läheisyydestä löytyi myös aivan huikea jäätelö-kahvila, jossa kauniit ruusun muotoiset jäätelöt houkuttelivat muitakin turisteja paikalle. Olihan sitä pakko itsekin kokeilla. Nam!

Koska ensimmäisen kokonaisen matkapäivän ilta oli hieman sateinen, päätimme kohota vielä uudelleen Eiffelin huipulle ihailemaan aivan upeaa auringonlaskua. Näky oli aikas mahtava.

Viimeisenä matkapäivänä päätimme kasvattaa taidekultturellista kokemuslistaamme, joten suuntasimme Louvren taidemuseoon. Taiteen rakastajalle tämä paikka on aivan uskomaton. Itse vasta-alkajana sain hieman ähkyn taulujen ja veistosten määrästä, mutta ehdottomasti kokemisen arvoinen, vaikka taide ei ole kaikkein lähin sydäntä.
Huikea matka ja huikea matkaseura teki tästä reissusta aivan erityisen. Päätimme ystäväni kanssa, että tämä oli vasta ensimmäinen yhteinen matkamme. Lisää on varmasti tulossa ja uusia kohteita on jo suunnitteilla.

8 kommenttia

1. Pariisi on todellakin aina hyvä idea!
    Ihania kuvia ja onnistunut reissu - hieno juttu.

1. Kiitos <3 Oli kyllä aivan huikea reissu. Sitä tutustuu ihmiseen paljon paremmin matkalla kuin tavallisessa arjessa. On oikeasti aikaa jutella ja keskittyä toiseen. Oli sitten kyse omasta kumppanista tai ystävästä.

2. Hei teidän reissu näyttää ja kuulosta todella ihanalta! Mahtava bonus syksyn arkeen! ❤️

1. Kiitos <3 Oli kyllä ihan A luokan reissu. Puhuttiinkin jo seuraavasta matkakohteesta. Ilmaan on heitetty Budapest. Saa nähdä missä vaiheessa sitä sitten taas lähdetään.

3. Oi mitä kuvia! Olen aina haaveillut Pariisista, mutta en ole siellä vielä toistaiseksi käynyt. Nyt iski matkakuume :)

1. Kiitos <3 Pariisi on kyllä huikea. Norwegian lentää kyllä ihan uskomattoman halvalla sinne välillä. Nämäkin liput olivat hippusen päälle satasen per nuppi. Suosittelen <3

4. Ihania kuvia ja Pariisin tunnelmia. Olen käynyt pariin otteeseen Pariisissa ja kerran pikaisella läpikulkumatkalla, kun matka jatkui Etelä-Ranskaan. Mutta Pariisi on aina Pariisi. Jo koko Eiffetorni kauniine ympäristöineen on ihana paikka "kuljeksia". Olipa hienoa nähdä kuvia Katakombista, siellä en ole käynyt.
    Pariisi on kyllä useammankin käynnin arvoinen, jo se ranskalainen tunnelma on niin ihastuttavaa!
    Oli kiva lukea matkakertomuksesi!
    Ja kiva oli tavata paljon pienemmässä kaupungissa, Salossa :)
    Mukavaa viikonloppua!

1. Kiitos. Pariisi on todellakin Pariisi. Olemme pohtineet jo uutta vierailulla sinne koko perheen kanssa, mutta tällä kertaa taitaa olla matkan määränpää satumaisempi Disney World =D